Природознавство 6 клас

                                               2023-2024 навчальний рік 

                    ПРИРОДОЗНАВСТВО  НУШ

Усіх вітаю з початком нового навчального року! Нехай будуть підвладні всі шкільні та життєві завдання, а допитливість і захопленість ведуть вас до нових радісних відкриттів. Бажаю цікавих уроків, відмінних оцінок і великих перемог.


Для того, щоб вам було легше  працювати - завантажте підручник (посилання дивись далі) 

ПІДРУЧНИК ДЛЯ РОБОТИ

 (ЗАВАНТАЖИТИ)

https://pidruchnyk.com.ua/2653-piznaiemo-pryrodu-6-klas-bida.html

Пізнаємо природу: підручник інтегрованого курсу для 6-го класу ЗЗСО

Piznaiemo pryrodu 6 klas Bida 2023

Автор: Біда

Видавництво: Освіта, 2023

Предмет: Природничі науки

Клас: 6 клас








УРОК 1

7.09.2023р.

Тема уроку: Вступ. що вивчають природничі науки?


Хід уроку:

1. Підписати зошити

2. Опрацювати §1

передивитися відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=ZF2j2QwANls


Таблиця 2. Об'єкти та предмети природничих наук

№ п/п

Природничі науки

Об'єкт дослідження

Предмет дослідження

1

Фізика

Фізичні тіла та явища

Атом, блискавка, падіння тіл, веселка

2

Хімія

Речовини та їх перетворення

Властивості пластмас, переробка нафтопродуктів, фотосинтез

3

Біологія

Жива природа

Ланцюги живлення, ящірка, міграція птахів

4

Географія

Природа Землі, людство

Мінерали, розселення людей на Землі, зміна клімату

5

Астрономія

Небесні тіла, Всесвіт

Сонце, планети, зорі, галактики, Всесвіт


Домашнє завдання: Опрацювати параграф 1, завдання після параграфу 1,2,3 - письмово у зошиті

УРОК 2

7.09.2023р.

Тема уроку: Як досягти успіху?

Таблиця 3. Поради щодо розвитку важливих навичок

Навичка постійного навчання

Цікався новим, будь допитливим / допитливою та відкритим / відкритою. Фіксуй власні досягнення

Критичне мислення

Міркуй, аналізуй, зіставляй факти. Перевіряй на достовірність будь-яку інформацію, особливо з інтернету. Сумнівайся та став запитання

Комунікативність

Знаходь спільну мову, врегульовуй конфлікти, працюй у команді. Спілкуйся, аналізуй свої думки та висловлювання

Навички дослідника

Спостерігай, експериментуй, моделюй, аналізуй інформацію. Ретельно готуйся до виступів та проєктів

Емоційний інтелект

Учись розуміти власні емоції та емоції інших людей. Керуй власними емоціями



Які професії базуються на природничих науках? 



Домашнє завдання: Опрацювати параграф 2, завдання після параграфу 1,2, - письмово у зошиті

УРОК 3

14.09.2023р.

Тема уроку: Як стати дослідником?

Опрацювати параграф 3

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=QWOY9ks2Xkg

Мал. 8. Науковий метод пізнання: 1 — виявлення проблеми; 2 — спостереження, пошук інформації; 3 — формування гіпотези; 4 — експериментальна перевірка гіпотези; 5 — аналіз отриманих даних; 6 — чи підтверджено експериментом висунуту гіпотезу; 7 — ні, гіпотезу не підтверджено; 8 — помилка в експерименті; 9 — новий експеримент; 10 — так, гіпотезу підтверджено; 11 — формування висновків; 12 — обговорення результатів.

Мал. 11. Що необхідно досліднику / дослідниці

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 3, завдання після параграфу 1,2, - письмово у зошиті


УРОК 4

14.09.2023р.

Тема уроку: Що таке рух та спокій?

Опрацювати параграф 4

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=tmMrkoRvtkc

Механічний рух — це зміна положення тіла у просторі з плином часу.

• Якщо із часом тіло не змінює свого положення, кажуть, що воно перебуває у спокої. Рух і спокій є відносними. Усе залежить від того, яку систему відліку застосовувати.

• Уявну лінію, яку описує тіло під час руху, називають траєкторією. За траєкторією рухи поділяють на прямолінійні та криволінійні.

• Швидкість можна визначити поділивши шлях на час руху. Швидкість вимірюємо у км/год, у м/с.

Величини, які характеризують рух — шлях, час і швидкість, пов’язані між собою. Щоб визначити швидкість руху (при незмінній швидкості), треба шлях, який пройшло тіло, поділити на час, за який тіло пройшло цей шлях:

де v — швидкість руху;

s — шлях, який пройшло тіло;

t — час, за який тіло пройшло шлях.

Швидкість тіла чисельно дорівнює шляху, пройденому тілом за одиницю часу.

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 4, знати всі терміни, що записали на уроці, завдання після параграфу 1,4, - письмово у зошиті


УРОК 5-6

20.09.2023р.

Тема уроку: Як передається тепло?

Опрацювати параграф 5

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=lyNHivu_T-0&t=43s

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 5, завдання після параграфу 2,3,4,5 - письмово у зошиті


Тема уроку: Що відбувається з тілами за нагрівання?

Опрацювати параграф 6

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=86sNr96L_4U

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 6, завдання після параграфу 1,2,3 - письмово у зошиті


УРОК 5-6

21.09.2023р.

Тема уроку: Як передається тепло?

Опрацювати параграф 5

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=lyNHivu_T-0&t=43s

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 5, завдання після параграфу 2,3,4,5 - письмово у зошиті


УРОК 7-8

28.09.2023р.

Тема уроку: Що таке електризація?

Опрацювати параграф 7

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=J9U5CJLlUqQ

Мал. 24. Взаємодія однойменних та різнойменних зарядів

КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ

• Тіла можна наелектризувати тертям, під час якого одне тіло набуває позитивного заряду, інше — негативного.

• Однойменні заряди відштовхуються, різнойменні — притягуються.

• За здатністю проводити електричні заряди матеріали поділяються на провідники та ізолятори.

• Для захисту від блискавок використовують блискавковідвід. Удома під час грози потрібно вимикати електричні прилади. Якщо гроза застала на відкритій місцевості, необхідно триматися якнайдалі від дерев. Під час грози не можна купатися в морі або ставку.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 7, завдання після параграфу 2,3 - усно


Тема уроку: ЯК СКЛАСТИ ЕЛЕКТРИЧНЕ КОЛО?

Опрацювати параграф 8

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=YUsE8-1Q5ag

Мал. 30. Електричне коло

КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ

• Електричний струм — це впорядкований рух заряджених частинок. Джерелом електричного струму є генератори на електростанціях, акумулятори, батарейки.

• Електричне коло складається із джерела енергії, споживачів, з'єднувальних провідників, вимикача. Щоб у колі був струм, воно має бути замкненим.

• Споживачів електричної енергії треба підключати до джерел струму з відповідною напругою.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 8, завдання після параграфу 1 - письмово, завдання 2 - кто зможе  - складіть електричне коло, кто не має можливості - намалювати у зошиті електричне коло



УРОК 9 -10

05.10.2023р.

Тема уроку: ЯК МИ ВИКОРИСТОВУЄМО ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТРУМ?

Опрацювати параграф 9

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=2OBYt0ajOBE&t=27s

Електростанція виробляє струм дуже високої напруги. На шляху до наших будинків напругу знижують до 220 В.

Під час роботи електричних приладів ми спостерігаємо дію електричного струму. Теплову дію ми спостерігаємо в електричних чайниках, прасках, обігрівачах. В електричних лампочках — і теплову, і світлову дію. У пральних машинах струм обертає барабан, у вентиляторах — пропелер, у двигунах — мотор. Це прояв механічної дії струму. Отже, електрична енергія може перетворюватися в інші види енергії — теплову, світлову, механічну.

Фізіологічну дію струму ти можеш відчути, якщо торкнешся язиком полюсів батарейки — язик щипатиме, і ти відчуєш металічний присмак.

КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ

• Тіла можна наелектризувати тертям, під час якого одне тіло набуває позитивного заряду, інше — негативного.

• Однойменні заряди відштовхуються, різнойменні — притягуються.

• За здатністю проводити електричні заряди матеріали поділяються на провідники та ізолятори.

• Для захисту від блискавок використовують блискавковідвід. Удома під час грози потрібно вимикати електричні прилади. Якщо гроза застала на відкритій місцевості, необхідно триматися якнайдалі від дерев. Під час грози не можна купатися в морі або ставку.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 9, завдання після параграфу 1,3,4 - письмово у зошиті


Тема уроку: Світло й тінь

Опрацювати параграф 10

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=c8AJmRr4xrs

Сонце й зорі, блискавка, деякі організми, що світяться, — це природні джерела світла. Свічка, каганець, лампа розжарення, лазерна лінійка — це штучні джерела світла.

Мал. 43. Як утворюється тінь

Мал. 44. Розміри тіні від тіла можуть бути різними


КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ

• Тіла, які випромінюють світло, називаються джерелами світла. Джерела світла поділяють на природні та штучні.

• Світло поширюється прямолінійно, уздовж променів.

• Непрозорі тіла, на які падає світло, відкидають помітну тінь.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 10, завдання після параграфу 1 - письмово, мал. 43 - виконати у зошиті


УРОК 11 - 12

12.10.2023р.

Тема уроку: Як ми використовуємо світлові явища?

Опрацювати параграф 11

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=LDBtvrliWGc

Мал. 48. Дзеркальне та дифузне відбиття світла

Домашнє завдання: опрацювати параграф 11, завдання після параграфу 1,2,3,4 - письмово

Тема уроку: Як діє оптична лінза?

Опрацювати параграф 12

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=hxDRVoxxrQo&t=51s

Лінза — основна частина найпростішого оптичного приладу — лупи.

• Зображення віддалених предметів у лупі перевернуте і зменшене.

• Лінза збирає паралельні промені в одній точці — у фокусі.

• Кришталик нашого ока — це природна лінза.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 12, завдання після параграфу 1,2 - письмово


УРОК 13 - 14

19.10.2023р.

Тема уроку: Що таке звук?

Опрацювати параграф 13

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=8T_nVAsvitM

Джерелами звуків є тіла, що коливаються.

• Звуки відрізняються гучністю й висотою.

• Звуки поширюються в газах, рідинах і твердих тілах. Поширення звуку — це хвиля, переміщення згущень і розріджень середовища.

• Швидкість звуку у твердих тілах більша, ніж у рідинах, а в рідинах більша, ніж у газах.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 13, завдання після параграфу 1,2 - письмово

Тема уроку: Із чого складається Земля?

Опрацювати параграф 14

переглянути відеоурок: 

Мал. 66. Хімічний склад земної кори

Мал. 67. Хімічний склад гідросфери

Мал. 68. Хімічний склад атмосфери

Домашнє завдання: опрацювати параграф 14


УРОК 15 - 16

02.11.2023р.

Тема уроку: Що таке чисті речовини та суміші?

Опрацювати параграф 15

відеоурок : https://www.youtube.com/watch?v=WFabsNCM0Zg

Домашнє завдання: опрацювати параграф 15, завдання після параграфу 1,2,3 - письмово


Тема уроку: Яких перетворень зазнають речовини?

Опрацювати параграф 16

відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=bR-KjhZ_oTc

Домашнє завдання: опрацювати параграф 16, завдання після параграфу 2,3,4 - письмово


УРОК 17 - 18

09.11.2023р.

Тема уроку: Які явища пов'язані з рухами Землі та Місяця

Опрацювати параграф 17

відеоурок : https://www.youtube.com/watch?v=ClXicSIdoHQ

Мал. 87. Поблизу полюсів на Землю потрапляє менше сонячної енергії

Мал. 89. Зміна пір року на Землі

Домашнє завдання: опрацюватипараграф 17, мал. 89 - виконати у зошиті та підписати, опрацювати наступні завдання (письмово у зошиті)

1. Випиши у робочий зошит приклади явищ, які пов'язані з рухами Землі й Місяця. Де ти застосовуєш знання про ці явища? Як їх використовують у побуті, науці, техніці?

2. Яке явище є причиною зміни дня й ночі?

3. Поясни, чому Місяць змінює фази.

4. Намалюй схему сонячного та місячного затемнення.

5. Що є причиною виникнення припливів і відпливів?


Тема уроку: Чому і як живляться організми?

Опрацювати параграф 18

відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=LRAdeJJbvVk

Мал. 101. Рослини виробляють поживні речовини, використовуючи воду, вуглекислий газ і сонячне світло

Домашнє завдання: опрацювати параграф 18, завдання після параграфу 1,2,3 після параграфу - письмово у зошиті


УРОК 19 - 20

16.11.2023р.

Тема уроку: Як живляться тварини та людина?

Опрацювати параграф 19

відеоурок : https://www.youtube.com/watch?v=zoI_2Nsz67A


Мал. 106. Етапи перетворення речовин в організмі 


Для живлення тварин характерне використання готових органічних речовин, різноманітність їжі та способів живлення.

За основними типами живлення є рослиноїдні, м'ясоїдні та всеїдні тварини.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 19, завдання 1,2,3 після параграфа - (письмово у зошиті)


Тема уроку: Що таке дихання організмів?

Опрацювати параграф 20

відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=xw5QgJnOG5c

Таблиця 8. Основні етапи дихання

І етап

Надходження кисню (О2)

ІІ етап

Транспорт кисню (О2) до клітин

III етап

Клітинне дихання (окиснення)

IV етап

Транспорт вуглекислого газу (СО2) від клітин

V етап

Видалення кінцевих продуктів дихання

Таблиця 9

ФОТОСИНТЕЗ

ДИХАННЯ

Коли відбувається

На сонячному світлі або при штучному освітлені

Цілодобово, впродовж життя

Де здійснюється

У зелених клітинах, які містять хлорофіл

У всіх живих клітинах рослини

Кисень

Виділяється

Поглинається

Вуглекислий газ

Поглинається

Виділяється

Органічні речовини

Утворюються

Розщеплюються

Енергія

Поглинається

Звільняється

Домашнє завдання: опрацювати параграф 20, завдання після параграфу 1,2,4, 5 після параграфу - письмово у зошиті

1. Яке значення дихання для живих істот?

2. Як дихають водорості у воді?

4. Процес фотосинтезу здійснюється лише вдень з використанням енергії Сонця. Звідки рослини отримують енергію вночі, коли фотосинтез неможливий?

5. Проєкт «Друге дихання». Щороку у світі 7 мільйонів людей передчасно помирають від хвороб, спричинених забрудненням повітря. Дізнайся, що ти можеш зробити, щоби сприяти покращенню якості повітря в Україні.


УРОК 21 - 22

23.11.2023р.

Тема уроку: Як організми використовують інформацію з навколишнього середовища?

Опрацювати параграф 21

відеоурок : https://www.youtube.com/watch?v=8MOEMuKdAB0

Домашнє завдання: опрацювати параграф 21, завдання після параграфу 2,3,4,  після параграфу - письмово у зошиті

Тема уроку: Чи можливе життя без руху?

Опрацювати параграф 22

відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=uAGhAdTk4SM

відеоурок : https://www.youtube.com/watch?v=EZQbJ_DCuH0


Домашнє завдання: опрацювати параграф 22, завдання після параграфу 1,2  - письмово у зошиті


УРОК 23 - 24

30.11.2023р.

Тема уроку: Пізнаємо Сонячну систему. Чим озброєні астрономи? 

Опрацювати параграф 25

1. Що є предметом вивчення астрономії?

2. Які прилади використовують астрономи? З якою метою?

3. Назви важливі ознаки сучасних телескопів.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 25, завдання після параграфу 1,2,3,  після параграфу - письмово у зошиті

Тема уроку: Що ми бачимо на небі?

Опрацювати параграф 26

Домашнє завдання: опрацювати параграф 26,підготувати цікаву доповідб або презентацію про одне з сузірь. Роботу викнати на аркуші формату А4, яскраво оздобити у вигляді реферату


УРОК 25 - 26

07.12.2023р.

Тема уроку: Що кружляє навколо Сонця?

Опрацювати параграф 27

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=COZGrHnGJjY

Домашнє завдання: опрацювати параграф 27, завдання 1,4  після параграфу  - письмово у зошиті.

Створити за допомогою пластилину та коротеньких шпажок модель Сонячної системи. (дивись приклад: https://www.youtube.com/shorts/RbvGOnyTYm4)

 Якщо не має такої можливості - виконати малюнок олівцями або фломастерами, або фарбами на аркуші формату А4. 


УРОК 27- 28

14.12.2023р.

Тема уроку: Планети земної групи

Опрацювати параграф 28

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=Li0BazYahe0

Домашнє завдання: опрацювати параграф 28


УРОК 29-30

22.12.2023р.

Тема уроку: Планети-гіганти

Опрацювати параграф 29

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=NV5wmznUJU8

Домашнє завдання: опрацювати параграф 29

Підсумковий урок з теми: "Планети Сонячної системи"


УРОК 31-32

10.01.2024 р.

Тема уроку: Планети-малечі

Опрацювати параграф 30

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=egQ_UK2K7AM

Домашнє завдання: опрацювати параграф 30, завдання 1,3,5  після параграфу - письмово у зошиті

Тема уроку: Як досліджують Сонячну систему

Опрацювати параграф 31

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=ym_6YyFbPd4

Домашнє завдання: опрацювати параграф 31, написати невеликий твір: "Що я побачив за межами Сонячної системи?"


УРОК 33-34

18.01.2024 р.

Тема уроку:  Ми тут, а де всі? Як влаштован всесвіт?

Опрацювати параграф 32, 33

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=1vfxy9JaAeo

Тематичне оцінювання з теми: "Пізнаємо Сонячну Систему".

Домашнє завдання: повторити параграфи 25-33


УРОК 35-36

25.01.2024 р.

Тема уроку: Що таке середовище існування

Опрацювати параграф 34

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=NuP_f091y5Q

Домашнє завдання: опрацювати параграф 34, завдання 1,3,4  після параграфу - письмово у зошиті

Тема уроку: Водне середовище існування

Опрацювати параграф 35

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=oAHbWiq8qJk

Домашнє завдання: опрацювати параграф 35, 

завдання 1,2,3,5  після параграфу - письмово у зошиті


УРОК 37 - 38

01.02.2024 р.

Тема уроку: Які особливості наземно-повітряного середовища

Опрацювати параграф 36

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=GbTe684PojQ

Домашнє завдання: опрацювати параграф 36, завдання   після параграфу 1,2,3,6 - письмово у зошиті

Тема уроку: Які особливості грунтового середовища

Опрацювати параграф 37

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=gAezKc-pUac&t=3s

Домашнє завдання: опрацювати параграф 37, завдання   після параграфу 1,3,4 - письмово у зошиті


УРОК 39 - 40

08.02.2024 р.

Тема уроку: Як організми існують у середовищі

Опрацювати параграф 38

Переглянути відео: https://www.youtube.com/watch?v=gAezKc-pUac&t=3s

Домашнє завдання: опрацювати параграф 38, завдання   після параграфу 1,2,3,5 - письмово у зошиті. У другому завданні навести 5 прикладів!!!!!


УРОКИ  41 - 42

15.02.2024 р.

Тема уроку: Як організми співіснують у середовищі. Паразити і хижаки

Опрацювати параграф 39

Домашнє завдання: опрацювати параграф 39, завдання   після параграфу 1,4 - письмово у зошиті. 

Тема уроку: Як організми співіснують у середовищі.  Мутуалізм. Коменсалізм.

Опрацювати параграф 40

Домашнє завдання: опрацювати параграф 40, завдання   після параграфу 1,3 - письмово у зошиті. 


УРОКИ  43 - 44

22.02.2024 р.

Тема уроку: Як складати ланцюги живлення

Опрацювати параграф 41

Домашнє завдання: опрацювати параграф 41, завдання   після параграфу 1,2,4,5 - письмово у зошиті. 


УРОКИ  45 - 46

29.02.2024 р.

Тема уроку: Що таке мистецтво виживання

Опрацювати параграф 42

Домашнє завдання: опрацювати параграф 42, завдання   після параграфу 1,2,4- письмово у зошиті. У четвертому завданні написати невеличке ессе, потім його зачитати на уроці


УРОКИ  47- 48

07.03.2024 р.

Тема уроку: Що таке природні й штучні угрупування

Опрацювати параграф 43

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=8rjuMwTNeiM

Угруповання — це живий складник екосистеми, організми на певній території проживання, які об'єднані взаємозв'язками з неживою природою та між собою.

• Особливостями природних угруповань є багатоманітність організмів, усталені харчові взаємини та урегульоване територіальне розміщення.

• Штучні угруповання існують завдяки людині та залежать від її діяльності.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 43, завдання 1,2,4,6 після парагарфу - письмов у зошиті


УРОКИ  49- 50

14.03.2024 р.

Тема уроку: 

Які взаємозв'язки організмів у прісній водоймі, морі чи океані

Опрацювати параграф 44

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=PDYMnXAEVAc

Домашнє завдання: опрацювати параграф 44,  записати 2 ланцюги живлення прісної водойми ( скористуйся малюнком з параграфу) та 2 ланцюги живлення морської водойми (скористуйся малюнком 220 за текстом парагарфу).  Усно відповісти - з яких частин складається прісноводна водойма? Що таке фітопланктон, зоопланктон?


УРОКИ  51- 52

21.03.2024 р.

Тема уроку: У чому відмінність лісу та парку

Опрацювати параграф 45

У лісових угрупованнях переважають дерева, які ростуть близько одне до одного. Залежно від складу деревних порід ліси поділяють на хвойні та листяні. Змішаними називають ліси, у яких ростуть і листяні, і хвойні дерева. Більшість хвойних лісів утворюють сосна, ялина, ялиця, модрина. Серед листяних лісів виділяють широколистяні (утворені дубом, кленом, липою) та дрібнолистяні (переважають береза, вільха, осика).

Неодмінною ознакою лісів є надземна й підземна ярусність (мал. 221), що виявляється в розташуванні рослин своєрідними поверхами. Завдяки таким просторовим зв’язкам рослини краще засвоюють таке необхідне для них світло, отримують воду й мінеральні солі, створюють умови для оселення інших рослин, грибів і тварин. У лісах виділяють такі надземні яруси: ярус дерев (деревостан), підлісок, ярус чагарників, ярус трав’янистих рослин, ярус мохів, лишайників, ярус опаду та підстилки.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 44, завдання 1,2 після парагарфу - письмов у зошиті


УРОКИ  53- 54

04.04.2024 р.

Тема уроку: Взаємини організмів між собою та неживою природою на луках та городах

Опрацювати параграф 46

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=Mg-UzxhLe8w&list=UULFhuS8lMSp5Y8LomAc7wLMtQ&index=10

Луки — наземні природні екосистеми, які поширені на рівних територіях з достатньо вологим ґрунтом. Таким чином, провідну роль у їх формуванні відіграє не клімат, а рельєф та ґрунт. Природні луки поширені в річкових долинах (заплавні луки), на межиріччях (суходільні луки) і в горах, вище за межею лісу (альпійські луки).

Городом називають невелику земельну територію для вирощування овочевих рослин. Іноді на городніх ділянках ростуть також ягідні та фруктові культури.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 46, завдання після параграфу 1,2 -  письмов у зошиті. Намалюй у зошиті уявну грядку, розподіли площу під різні культури, підпиши їх.

Тема уроку: Які взаємини організмів у грунті

Опрацювати параграф 47

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=cvH3jOUvlEw&t=11s

Значення ґрунтових організмів у природі

  • 1. Здійснюють колообіг речовин
  • 2. Розкладають органічні рештки
  • 3. Беруть участь у ґрунтоутворенні
  • 4. Регулюють склад повітря
  • 5. Утворюють речовини, що впливають на ріст рослин

Домашнє завдання: опрацювати параграф 47, завдання 1,2,3 після параграфу - письмов у зошиті


УРОКИ  55- 56

11.04.2024 р.

Тема уроку: Як організми виживають у пустелях

Опрацювати параграф 48

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=D-GMxW1mMNU

Пустелі — це рівнинні території з надзвичайно посушливим кліматом. За особливостями ґрунтового покриву їх поділяють на піщані, глинисті, кам'яні, солончакові. Окремо виділяють снігові пустелі Арктики й Антарктики. Рослинний покрив пустель дуже розріджений, а пустельна фауна вкрай збіднена.

Умови існування в пустелях характеризуються такими особливостями, як нестача вологи, велика кількість світла, значні температурні коливання, незначна кількість атмосферних опадів.

• Рослини в пустелі виживають завдяки пристосуванням, спрямованим на отримання, збереження та ощадливе використання води.

• Пристосування тварин до нестачі вологи досить різноманітні, що обумовлене їхньою рухливістю та складною поведінкою.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 48, склади 2 ланцюгіи живлення пустельних організмів та оціни стійкість пустельних екосистем.

Створи доповідь або презентацію «Олешківські піски». На території України є своя пустеля, яку називають «Олешківські піски». Визнач розташування, кліматичні особливості та особливості рослинного і тваринного світу цієї місцевості.


УРОКИ  57- 58

18.04.2024 р.

Тема уроку: Які рослини й тварини живуть серед людей

Опрацювати параграф 49

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=G5DBMEsKkP8&t=6s

 Синантропні організми — це мікроорганізми, рослини, гриби чи тварини, які живуть серед людей і не потребують їхнього догляду.

• Велика кількість рослин, які живуть поряд з людиною, є польовими або пустирними бур'янами.

• Найбільша кількість синантропних тварин серед комах, птахів та ссавців.

Домашнє завдання: опрацювати параграф 49

1. Склади схему-перелік «Організми, які живуть серед людей» та назви синантропні рослини і тварини, про яких згадано в параграфі підручника.

2.  Оціни значення синантропних рослин і тварин для людини.

Тема уроку: Як організми пристосовуються до періодичних змін середовища

Опрацювати параграф 50

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=1tUfsfSz3Tg

Біологічні ритми — це періодичні зміни живої природи у відповідності до періодичних змін у середовищі.

• Зовнішні періодичні зміни неживої природи визначають наявність у всіх живих істот зовнішніх біоритмів, які поділяють на добові, місяцеві, сезонні та багаторічні.

• Біологічні ритми забезпечують пристосованість живих організмів до змін навколишнього середовища.


Домашнє завдання: опрацювати параграф 50

1.Створи невеличку доповідь на тему «Пристосування організмів до змін пір року».


УРОКИ  59 - 60

25.04.2024 р.

Тема уроку: Підготовка до тематичного оцінювання з теми "Пізнаємо взаємозв'язок у природі"

Повторити параграфи 34-50


УРОКИ  61 - 62

02.05.2024 р.

"Тематичне оцінювання з теми "Пізнаємо взаємозв'язок у природі"

Пройти тест за посиланням: 

Домашнє завдання: повторити матеріал


УРОКИ  63 - 64

09.05.2024 р.

"Як пізнати свої здібності"

Опрацювати параграф 51

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=nwpebEw10n4

"Як підкорили царство холоду"

Опрацювати параграф 52

переглянути відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=fmEC9QJON1M

Домашнє завдання: опрацювати параграфи 51, 52


УРОКИ  65 - 66

17.05.2024 р.

"Як підкорили земні оболонки"

Опрацювати параграф 53

переглянути відеоурок про найглибшу точку на Землі: https://www.youtube.com/watch?v=d4wQGnQ46yw&list=PL3FXr9q3IbZ06MUDxmoho2sV0PcCzeCQj&index=7

переглянути відеоурок про найвищу точку на Землі: https://www.youtube.com/watch?v=WZWDGBeV7Ho


Домашнє завдання: опрацювати параграф 53

УРОКИ  67 - 68

23.05.2024 р.

"Що приховує Амазонія"

Опрацювати параграф 54

переглянути відеоурок: 


Домашнє завдання: опрацювати параграфи 54


Немає коментарів:

Дописати коментар