2022-2023 навчальний рік
Усіх вітаю з початком нового навчального року! Нехай будуть підвладні всі шкільні та життєві завдання, а допитливість і захопленість ведуть вас до нових радісних відкриттів. Бажаю цікавих уроків, відмінних оцінок і великих перемог.
Шановні здобувачі! Навчатися ми з вами будемо в синхронному та асинхронному режимі. Отже, коли я буду викладати завдання на блозі - це буде асинхронний режим. Коли буду вести заняття у зумі - це буде синхронний режим. Отже, на цьому тижні будемо навчатися в асинхронному режимі, тобто я буду викладати відеоуроки та завдання на блозі. Уважно читайте та дивіться матеріал до уроків та виконуйте всі завдання.
Для того, щоб вам було легше працювати - завантажте підручник (посилання дивись далі)
ПІДРУЧНИК ДЛЯ РОБОТИ
(ЗАВАНТАЖИТИ)
https://pidruchnyk.com.ua/1032-trudove-navchannya-9-klas-gaschak.html
Автор: Гащак В.М., Терещук Б.М., Дятленко С.М., Тименко В.П.
1 урок
Хід уроку
Шановні здобувачі! Для роботи на уроках праці, буль ласка, заведіть зошит, або можна продовжувати старий. Підпишіть зошит як завжди, змінюючи тільки назву школи (тепер гімназія 13 "Джерело") та клас (9 клас).
Самостійно опрацьовуємо правила техніки безпеки.
10 основних правил на ваш розсуд записуємо у зошиті.
Правила техніки безпеки
Інструкція поводження на уроках праці
1. Роботу розпочинай після дозволу вчителя. 2. Інструмент використовуй за призначенням, не працюй несправним і тупим інструментом. 3. Різальні інструменти повинні зберігатися лише в спеціально обладнаних папках у відведеному в класі місці. 4. Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим. 5. У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його. Інструкції з техніки безпеки Для зменшення зорової напруги при тонких, кропітких видах роботи потрібно слідкувати за освітленням. Якщо заняття проводяться вдень, воно має бути попереду, так як в роботі приймають участь обидві руки, а при боковому освітленні від них буде лягати тінь. У зв’язку з цим столи краще розташувати паралельно вікнам. І. Загальні вимоги безпеки : ІІ. Вимоги безпеки до початку занять : ІІІ. Вимоги безпеки під час роботи: ІV. Вимоги безпеки після закінчення роботи: 1. Прибрати своє робоче місце : скласти відповідний інвентар, вимити пензлі. 2. Вимити руки з милом і витерти рушником. Правила користування ножицями і ножем 1. Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці. 2. Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця. 3. Не працюй тупими ножицями і ножем, а також ножицями зі слабким кріпленням. 4. У процесі різання уважно слідкуй за розміткою. 5. У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза. 6. Не розмахуй ножицями, ножем, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює. 7. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само як ніж. Правила користування шилом 1. Проколюй предмет на спеціальній (дерев’яній або гумовій) підкладці. 2. Не розмахуй рукою, в якій тримаєш шило. 3. Під час роботи з шилом не розмовляй. 4. Не проколюй шилом тверді предмети округлої форми (пересохлі каштани, жолуді, горіхові шкаралупи). 5. У процесі проколювання отвору будь уважним. 6. Користуйся тільки справним інструментом – Правила користування голкою 1. Голку тримай тільки з протягнутою ниткою в гольнику або футлярі. 2. Не вколюй голку в свій одяг. 3. Не бери голку в рот. 4. Запасні голки зберігай у футлярі або гольнику. 5. Не використовуй голку замість булавки. 6. Під час зшивання цупких матеріалів (шкіра, штучне хутро, картон) попередньо в місці зшивання зроби отвори шилом. 7. Під час шиття користуйся наперстком. Правила користування дротом 1. Не бери дріт в рот. 2. Відрізай потрібний відрізок дроту ножицями або кусачками, не відкушуй зубами. 3. Не грайся дротом, не намотуй його на долоню, пальці. 4. Не розмахуй рукою, в якій тримаєш дріт. 5. Працюй з дротом зосереджено, не відволікайся. 6. При з’єднанні дротом цупких матеріалів або округлих форм, спочатку зроби в них отвори шилом. |
2 урок (для хлопців)
Хід уроку
Тема уроку: "Композиційні матеріали"
Переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=ahId3pXvFQ0
Домашнє завдання: параграф 1, запитання 1, 2 після параграфу - письмово.
2 урок (для дівчат)
Тема уроку: "Композиційні матеріали"
Переглянути відео за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=ahId3pXvFQ0
Домашнє завдання: параграф 1, запитання 1, 2 після параграфу - письмово.
3 урок - 20.09.2022 (для хлопців)
Тема уроку: "Матеріали хімічного походження"
1. Пригадайте, які матеріали належать до композиційних.
- 2. Чи існує альтернатива природним матеріалам?
- 3. Що вам відомо про матеріали хімічного походження?
На ранній стадії розвитку суспільства для виготовлення знарядь праці, зокрема для обробітку ґрунту, а також мисливства, людина використовувала природні матеріали: камінь, деревину, кістки тварин. Згодом почали застосовувати метали, що траплялися у природі (у чистому вигляді), - залізо, мідь. Пізніше навчилися виплавляти бронзу і сталь. Ці матеріали відрізнялися від природних кращими механічними, технологічними та іншими властивостями, вони добре піддавались обробці, були довговічними та надійними в роботі.
Нині за допомогою технологічних процесів отримують багато інших сплавів: латунь, ніхром, мельхіор, дюралюміній тощо. Тому поруч із природними в сучасному виробництві широко використовуються матеріали хімічного походження. Це синтетичні та штучні матеріали. Матеріал, створений людиною і схожий на природний, називають штучним.
Учені постійно працюють над створенням нових штучних конструкційних матеріалів, що відповідали б певним технологічним, механічним, естетичним, екологічним вимогам і властивостям. Наприклад, матеріал кузова автомобіля повинен бути міцним і не сприйнятливим до корозії, а одяг - виготовленим з легкого матеріалу, що зберігає тепло. Для атомної енергетики й космічної техніки потрібні матеріали, які можуть витримувати високі температури й великі навантаження. Комп’ютерні технології стали можливими тільки з появою матеріалів з особливими фізичними властивостями.
Підприємства хімічної промисловості виробляють матеріали, які називають синтетичними. Це штучні матеріали, що утворюються з довгих ланцюгів молекул хімічних речовин, так званих полімерів.
Полімери - це високомолекулярні сполуки, що складаються з безлічі однакових структурних ланок. Без цих матеріалів людина вже не може обійтися. Виробами з них користуються всі - від дітей до людей похилого віку, від домогосподарок до фахівців багатьох галузей промисловості.
За походженням полімери поділяють на природні та синтетичні. Полімери природні - це, наприклад, натуральний каучук, крохмаль, целюлоза, білки, нуклеїнові кислоти. Без них неможливе життя на нашій планеті.
Синтетичні полімери - це численні пластмаси, волокна, каучуки. Вони відіграють важливу роль у розвитку всіх галузей промисловості, сільського господарства, транспорту, зв’язку. Як без природних полімерів неможливе життя, так без синтетичних полімерів немислима сучасна цивілізація.
Зазвичай полімери рідко використовують у чистому вигляді. Як правило, з них отримують полімерні матеріали. До останніх належать пластичні маси та волокна.
Пластичні маси (пластмаси) (мал. 9) - штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних полімерів. Пластмаси формують за підвищеної температури, адже тоді вони мають високу пластичність. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам’яне вугілля, сланці. Поширенню пластмас сприяють їх мала густина, що значно зменшує масу деталей, висока корозійна стійкість, широкий діапазон властивостей.
Мал. 9. Вироби з пластмаси
До складу пластмас входять: полімер (найважливіший компонент); барвники (надають матеріалу кольору); наповнювачі (забезпечують жорсткість пластмаси); пластифікатори (роблять матеріал більш еластичним, гнучким) та ін.
Полімер - основна частина пластмаси, що визначає її здатність формуватися і тверднути, надає певних фізичних і хімічних властивостей. Наповнювачі - порошкоподібні, волокнисті чи шаруваті неорганічні або органічні матеріали, які покращують міцність, жорсткість пластмас, їх тепло- й водостійкість, а також електроізоляційні властивості. Це можуть бути крейда, тальк, каолін, кварцевий пісок, волокна бавовни, азбест, папір, тканини.
Залежно від властивостей, смоли пластмаси поділяють на термопластичні й термореактивні.
До складу пластмас уходять різні хімічні компоненти (елементи), отже, вони можуть мати властивості як твердого тіла, так і пластичного. Тому пластмаси й дістали свою назву. Залежно від компонентів, що входять до складу пластмаси, по-різному проявляються її технологічні властивості. Деякі, названі м’якими пластмасами, під час нагрівання до певної температури стають пластичними, а охолоджуючись до кімнатної температури, тверднуть і зберігають свою форму. Якщо м’які пластмаси нагрівати повторно, вони знову м’якшають, а якщо їх знову охолодити, - набувають потрібної форми. Такі пластмаси можна багаторазово використовувати для виготовлення нових виробів. Пластмаси із зазначеними технологічними властивостями називають термопластичними (термопластами).
Частина пластмас не плавиться навіть за високої температури. Такі пластмаси дістали назву термореактивних (реактопластів). Із них виготовляють електричну арматуру, інші вироби, що можуть піддаватися впливу високих температур. Із м’яких пластмас виготовляють штучну тканину, хутро, шкіру, фото- й кіноплівку тощо.
Гума - також штучний матеріал, який отримують із каучуку. З гуми виробляють різноманітні вироби. Головна перевага цього матеріалу - його еластичність, достатня міцність і стійкість до дії води, кислот і лугів (мал. 10).
Мал. 10. Властивості гуми: а - еластичність; б - розтяжність; в - ударна стійкість; г - зносостійкість; д - вологостійкість; е - електроізоляційність
Понад половину виробленої гуми витрачають на автомобільні шини. Крім шин, із гуми виробляють взуття, одяг, рукавички, труби, ластики, тенісні м’ячі, прокладки клапанів для герметизації трубопроводів і двигунів тощо.
Із синтетичної гуми - неопрену — виготовляють водонепроникні костюми, взуття, чохли, рукавиці, окуляри тощо (мал. 11), аз нейлону й акрилу - міцні дешеві тканини.
Мал. 11. Побутові вироби з неопрену
Такі пластмаси, як, наприклад, поліетилен, полівінілхлорид, полістирол, фенолформальдегідні смоли, тефлон, поліаміди широко застосовують у різних галузях промисловості, сільського господарства, у медицині, культурі та в побуті. Так, з тефлону виготовляють ізоляційні матеріали, електротехнічну апаратуру, ним покривають сковорідки й тканини (мал. 12).
Бакеліт - перша штучна пластмаса. Її створив у 1909 році бельгієць Лео Бекленд, хімік, винахідник, на честь якого й названо цей конструкційний матеріал. Бакеліт - поганий провідник тепла, добре чинить опір тиску, тертю та ударам. Добре піддається механічній обробці. Це твердий, міцний теплоізоляційний матеріал, що використовується як електроізолятор. Утворюється в результаті реакції фенолу з формальдегідом, що дає смолу, яка твердне після нагрівання. Вироби з бакеліту одержують у результаті формування - одночасного нагрівання і видавлювання у форму (мал. 13).
Мал. 12. Вироби з використанням тефлону: а - ізоляційні стрічки; б - сковорідки; в - форма для випічки
Мал. 13. Застосування бакеліту: а - прикраси; б - ручка посуду; в - корпус лампи
На основі полістиролу виготовляють пінополістирол (пінопласт). Це група матеріалів, що являють собою пластичні маси, зроблені шляхом піноутворення.
При нагріванні з виділенням газів полімер має вигляд застиглої піни.
Пінопласт - екологічно чистий матеріал, який не виділяє токсичних для людини або навколишнього середовища речовин. Ці властивості зумовили сферу використання пінополістиролу - житлове, промислове та адміністративне будівництво (мал. 14, а). Він є теплоізоляційним матеріалом, здатним значно зменшити енерговитрати, потрібні для обігрівання приміщень і підтримання в них житлової або технологічної температури.
З пінопласту виготовляють декоративні елементи, стельові плитки, розетки, плінтуси тощо (мал. 14, б). Також цей матеріал застосовують у виробництві холодильного устаткування, суднобудуванні для зведення плавучих пристаней, понтонів; з нього виготовляють упаковки побутових товарів, харчових продуктів тощо.
З метою безпечного та повторного використання, а також утилізації пластикових предметів у 1988 році Співтовариство пластикової індустрії запровадило систему з ідентифікаційними кодами для маркування всіх видів пластмас. Маркування містить три стрілки у формі трикутника, усередині якого поміщено цифру, що означає тип пластику, а під трикутником - абревіатуру його назви (мал. 15).
Мал. 14. Застосування пінопласту
Мал. 15. Маркування пластмас
Поліетилентерефталат (РЕТЕ/РЕТ) - найпоширеніший вид пластмас. У пляшки, що виготовляють з поліетилентерефталату, розливають різні напої, соняшникову олію, кетчупи, майонези, косметичні засоби.
Із поліетилену високої щільності (HDPE) виготовляють флакони для шампунів, косметичних та мийних засобів, каністри для моторних мастил, одноразовий посуд, контейнери та ємності для продуктів харчування, контейнери для заморожування продуктів, іграшки тощо.
Полівінілхлорид (PVC/V), або ПВХ, вініл, застосовується для виготовлення лінолеуму, віконних профілів, кромки меблів, упаковки побутової техніки, штучної шкіри, плівки для натяжних стель, а також деяких іграшок.
З поліетилену низької щільності (LDPE) виготовляють різні пакувальні матеріали, пакети для супермаркетів, CD, DVD-диски.
З поліпропілену (РР) виготовляють відра, посуд для гарячих страв, одноразові шприци, мішки для цукру, контейнери для заморожування продуктів, кришки для більшості видів пляшок, маслянки, упаковку деяких продуктів харчування, труби, у будівництві цей матеріал використовують для шумоізоляції.
Полістирол (PS) є матеріалом для виготовлення одноразового посуду, контейнерів для харчових продуктів, стаканчиків для йогурту, дитячих іграшок, теплоізоляційних плит, сендвіч-панелей (будівельного матеріалу, що має тришарову структуру), пакувальних таць для продуктів харчування в супермаркетах.
У групу OTHER, або О - інші, уходять інші види пластмас, використання яких у побуті може бути пов’язане з небезпекою для здоров’я людини та довкілля.
Більша частина хімічних речовин - відходи різних виробництв - надходить у навколишнє середовище у вигляді газів, рідин, твердих хімічних сполук та забруднює його. Значне місце серед них займає пластик, який є досить інертним матеріалом. Навіть у найвіддаленіших і занедбаних місцях завжди можна побачити залишки поліетиленових пакетів і викинуті пластикові пляшки. Відходи цього матеріалу становлять серйозну екологічну проблему (мал. 16).
Мал. 16. Екологічні проблеми: а - забруднення водойм сміттям; б - викид шкідливих газів у атмосферу
Забруднення - внесення надмірної кількості хімічних елементів та їхніх сполук у природне середовище (мал. 17).
Усі речовини, що забруднюють атмосферне повітря, більшою чи меншою мірою впливають на здоров’я людини. Вони потрапляють у наш організм переважно через систему дихання. Органи дихання страждають від забруднення безпосередньо, оскільки близько 50 % часток домішок радіусом 0,01...0,1 мкм, що проникають у легені, осідають у них. Ці частки викликають токсичний ефект, тому що вони токсичні (отруйні) за своєю хімічною чи фізичною природою, слугують перешкодою для одного чи декількох механізмів, за допомогою яких нормально очищується респіраторний (дихальний) тракт, а також є носієм поглиненої організмом отруйної речовини.
Токсичність - це ступінь фізіологічної активності шкідливої речовини.
Також шкідливі речовини можуть потрапляти в організм людини через шкіру в разі контакту рідини з руками, а також у випадках високих концентрацій токсичних парів і газів у повітрі на робочих місцях. Розчиняючись у шкіряному жирі та потових залозах, речовини можуть потрапити у кров.
Украй негативні наслідки спричинює вплив отруйних речовин на живі організми, повітря, ґрунт, воду тощо. Наявність у них таких речовин призводить до критичного стану навколишнього середовища. Вони згубно впливають не тільки на здоров’я та працездатність сучасних людей, а й на здоров’я майбутніх поколінь.
Без сумніву, катастрофічними є наслідки потрапляння хімічних речовин у довкілля. Як ви знаєте, черепахи харчуються медузами. Ковтаючи поліетиленові пакети, помилково вважаючи їх за медуз, тварини гинуть від нестачі повітря (мал. 17, а). Те саме трапляється з лебедями, лелеками та іншими птахами (мал. 17, б).
Мал. 17. Забруднення довкілля
Час утилізації окремих матеріалів надзвичайно тривалий. Зокрема, пластмаси у вигляді відходів природним шляхом розкладаються дуже повільно (100...200 років) або взагалі не розкладаються. Спроба спалити їх також не дає потрібного результату - відбувається дуже інтенсивне забруднення атмосфери, наприклад, діоксинами, бензпіренами. У світі утилізується лише невелика частина із 80 млн т пластмас, що випускаються щороку. Найбільш ефективними засобами запобігання накопиченню пластмасових відходів є їх повторна переробка (рециклінг) і впровадження біодеградальних (тобто таких, що самі руйнуються в природі) полімерних матеріалів. Тому для попередження негативного впливу виробництва на навколишнє середовище на багатьох підприємствах установлюють спеціальні пристрої, які очищують відходи, переробляють їх на інші, не шкідливі для організму людини матеріали, що використовуються в подальшому для виробництва корисних речей. Такі виробництва називають безвідходними.
У багатьох країнах найбільш дієвими засобами боротьби із забрудненням атмосфери є економічні. Наприклад, у Франції, Швеції, Швейцарії діє система заохочувальних і заборонних заходів, що допомагають уникнути забруднень. Фірми, які впроваджують безвідходні технології, найновіші системи очищення, мають істотні податкові пільги, що дає їм перевагу над конкурентами. Водночас фірми і підприємства, які забруднюють атмосферу, змушені платити дуже великі податки й штрафи. У низці країн світу, крім державних санітарно-епідеміологічних служб, за станом атмосфери слідкують також численні громадські організації («зелені» товариства). У Швейцарії, наприклад, власник фабрики може одержати таке повідомлення: «Ваша фабрика забруднює повітря понад встановлену норму. Вам потрібно встановити системи очищення. Якщо Ви не встановите їх, екологічна організація розпочне в пресі кампанію проти Вашої продукції». Як правило, такі попередження діють дуже ефективно, тому що для будь-якої фірми ярлик забруднювача навколишнього середовища рівноцінний швидкому економічному краху.
Важливу роль в охороні навколишнього природного середовища в Україні відіграють законодавчі акти. Вони базуються на засадах Конституції України, у статті 49 якої записано: «Держава... забезпечує санітарно-епідемічне благополуччя». Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» визначає обов’язки підприємств, установ, організацій та громадян щодо охорони навколишнього середовища. Важливе значення в охороні довкілля відіграють учнівські загони під назвою «Зелені патрулі», які працюють під керівництвом Українського товариства охорони природи. Вони беруть активну участь в озелененні території населеного пункту, зокрема школи, висаджуванні алей, парків, лісових масивів та догляді за ними тощо. Активну участь у роботі таких загонів можете узяти й ви. Спробуйте приєднатися до них або станьте їх організаторами.
Для найдопитливіших
- У 1953 році засновник компанії Beuchat International Жорж Бюша винайшов перший у світі костюм на основі спіненої гуми. Існує безліч різних варіантів застосування неопрену у водолазній справі й підводному плаванні. Для гідрокостюмів мокрого типу використовується звичайний, або пористий, неопрен (тобто неопрен у своєму первісному вигляді).
- Нещодавно неопрен став популярним матеріалом для виготовлення домашніх і побутових аксесуарів, включаючи чохли та підкладки для ноутбуків, планшетів та айпадів (планшетних комп’ютерів), покриття пультів дистанційного керування та велосипедних сідел.
- У Тихому океані дрейфує величезний «сміттєвий острів», що складається з пластику. Його маса перевищує 3,5 млн т. Нині населення планети використовує один трильйон поліетиленових пакетів на рік, зокрема 80 % - у Західній Європі та США.
Полімери, термопласт, реактопласт, пластифікатор, наповнювач, неопрен, бакеліт.
Неопрен - синтетичний хлоропреновий каучук (спінена гума).
Пластмаси - матеріали, отримані на основі полімерів, що здатні набувати заданої форми під час виготовлення виробів і зберігати її в процесі експлуатації.
Рециклінг - повторна переробка старих матеріалів на нові продукти з метою запобігання надмірному видобуванню сировини, створенню відходів і забрудненню довкілля.
- 1. Які матеріали називають штучними?
- 2. Які матеріали належать до синтетичних?
- 3. Назвіть переваги та недоліки виробів із пластмас.
- 4. Як отримують штучні речовини хімічного походження?
- 5. Якої шкоди довкіллю може завдати виготовлення штучних матеріалів?
- 6. Як можна запобігти забрудненню довкілля в результаті виготовлення синтетичних матеріалів?
3 урок - 21.09.2022 (для дівчат)
Тема уроку: "Матеріали хімічного походження"
Пригадай...
- Які види натуральних волокон тобі відомі?
- Які ти знаєш волокна рослинного походження?
- Які властивості мають волокна рослинного походження?
- Які ти знаєш волокна тваринного походження?
- Які властивості мають волокна тваринного походження?
Минулого навчального року ти вже ознайомилася з найпоширенішими текстильними матеріалами природного походження та їхніми властивостями.
Природні волокна й досі залишаються незамінними. Але в людей виникають нові потреби, які натуральна сировина не може задовольнити. Природні волокна, наприклад, занадто короткі, недостатньо міцні, а головне - потребують багато ручної праці та коштів на вирощування технічних культур або розведення тварин, а також складної технологічної обробки. Тому допитливий людський розум віддавна шукав способів, як отримати за допомогою хімічних процесів матеріали для виготовлення тканини - теплої, як вовна, легкої й гарної, як шовк, практичної, як бавовна. Зрештою, такі хімічні волокна були винайдені.
Тканини з хімічних волокон хоч і не повністю здатні замінити натуральні, але перевершують їх за багатьма властивостями відповідно до потреб людини. Такі тканини здебільшого міцні, майже не мнуться, легко перуться, мають привабливий вигляд, а виробництво їх значно дешевше.
Хімічні волокна - це волокна, одержані з продуктів хімічної переробки природних або синтетичних полімерів.
Хімічні волокна за складом та способом виробництва поділяють на штучні і синтетичні.
Історична довідка
1838 р. - французький хімік Ансельм Пайя уперше виявив та описав целюлозу, обробивши азотною кислотою деревину.
1844 р. - вперше процес регенерації целюлози був описаний англійцем Дж. Мерсером.
1884 р. - французький вчений Гільєр де Шардоне винайшов штучне волокно віскозу та створив із неї першу штучну тканину.
1890 р. - виробництво першого у світі штучного волокна було організоване у Франції, у м. Безансоні.
1892 р. - дослідники Кросс, Бевін і Бідл в Англії винайшли спосіб промислового виробництва віскозного волокна.
1905 р. - уперше здійснений промисловий випуск віскозних волокон в англійському місті Ковентрі.
Штучні волокна одержують із природної сировини (деревини, відходів бавовни, металів, лушпиння насіння, стрижнів кукурудзяних качанів, кісток тварин та ін.) у процесі її хімічної переробки, тобто - штучним шляхом (звідси й назва - «штучні»).
Синтетичні волокна - це хімічні волокна, які отримують шляхом переробки продуктів газів, нафти, кам'яного вугілля за допомогою складних хімічних реакцій. Ти, звісно, чула назви найпоширеніших синтетичних волокон: поліестер, лайкра, капрон, нітрон, нейлон, акрил та ін. Про синтетичні волокна ти більше дізнаєшся в 9-му класі.
Сьогодні ми не можемо уявити свого життя без хімічних волокон - вони значно розширюють асортимент тканин, поліпшують їхні властивості. Парасолі й модні сумки, тепла шубка й купальник, колготки і взуття необхідні кожній дівчині.
Важко назвати галузі, де нині не використовувалися б найрізноманітніші хімічні волокна. Вони незамінні не тільки в побуті, у легкій промисловості, а й у будівництві, машинобудуванні, медицині, електронній промисловості, космічній галузі.
Виробництво хімічного волокна в Україні та світі
Виробництво хімічних волокон сьогодні є однією з найважливіших галузей світової промисловості. Порівняйте: у 1913 р. у світі виробляли близько 12 тис. т хімічних волокон, або менш ніж 0,2 % всього обсягу текстильної сировини. На початок третього тисячоліття їх виробництво становило понад 30 млн т, а його частка в загальному обсязі становить близько 55 %.
Упевнені, що виробництво хімічних волокон і далі зростатиме: адже воно не залежить від кліматичних умов; собівартість хімволокон набагато нижча, ніж натуральних (наприклад, собівартість капрону - 6 % від собівартості шовку); хімволокна мають низку цінних властивостей, причому їх можна змінювати в бажаному напрямку на стадії синтезу або формування.
Водночас виробництво хімічних волокон потребує значних витрат сировини, енергії, води і трудових ресурсів, воно є екологічно небезпечним. Однак чимало з цих недоліків значною мірою подолано.
• Віскозу вважають першим волокном, отриманим людиною штучним шляхом. Назва тканини і матеріалу звучить приблизно однаково на всіх мовах і походить від латинського слова viscum - клей.
В Україні хімічні волокна виготовляють у Києві, Чернігові, Черкасах, Житомирі, Сокалі (Львівської обл.). Приблизно третина хімічних волокон, що виготовляються в країні, використовується на технічні потреби. А первістком вітчизняної індустрії хімічних волокон стала Київська фабрика віскозного шовку «Київхімволокно», яка з 1937 р. почала виробляти віскозні нитки.
Світове виробництво хімічних волокон
Технологія виробництва штучних волокон
Сировиною для штучних волокон є целюлоза, яку отримують із відходів деревообробної чи бавовняної промисловості. Спочатку із целюлози готують розчин. Для цього її обробляють розчинниками (кислотами, їдким натром та ін.). Залежно від того, які розчинники використовують, добувають різні волокна: віскозні, ацетатні, мідно-аміачні, казеїнові (з використанням білка молока, пшениці, сої).
У промисловості хімічні волокна виробляють у вигляді штапельних волокон (різаних елементарних волокон обмеженої довжини - до 40-45 мм), джгутів, комплексних ниток (складаються із багатьох тонких елементарних ниток), монониток (діаметром 0,03-1,5 мм).
Пристрій для виробництва штучних волокон: 1 - бункер; 2 - плавильна решітка; 3 - насос; 4 - прядильна фільєра; 5 - камера для охолодження; 6 - котушка; 7 - нитки; 8 - шахта
ПРОЦЕС ВИРОБНИЦТВА ШТУЧНИХ ВОЛОКОН
1. ОТРИМАННЯ ПРЯДИЛЬНОГО РОЗЧИНУ
• Сировину підсушують
• Обробляють їдким натром до набрякання
• Маса розчиняється, утворюється в'язкий розчин
2. ФОРМУВАННЯ ВОЛОКОН
• Волокно формують: під тиском розчин іде по трубопроводу, продавлюється через фільєри і випливає з них у вигляді безперервних цівок, які сухим або мокрим способом (під дією повітря чи хімічного розчину) охолоджуються, тверднуть і перетворюються на елементарні нитки. Фільєра - ковпачок із дуже маленькими отворами діаметром 0,07-0,08 мм, форма отворів фільєр зазвичай кругла, а для отримання профільованих ниток використовують фільєри з отворами у вигляді трикутника, багатогранника, зірочок та ін.
• Утворюються тверді, дуже довгі й тонкі елементарні нитки, які з'єднують в одну комплексну нитку шляхом обертання і витягування
3. ОБРОБКА НИТОК
• Промивають - видаляють хімічні домішки
• Миють милом для додання м'якості і розсипчастості
• Обробляють - залежно від виду отримують білі, пофарбовані, блискучі або матовані нитки
Казеїнове волокно - штучне білкове волокно тваринного походження (з білка молока), за деякими властивостями близьке до натуральної вовни. Виробництво казеїнового волокна обмежене, оскільки воно має невелику міцність і виготовляється з цінних харчових продуктів.
Переваги й недоліки штучних волокон
Переваги:
— висока міцність;
— мала зминальність;
— пружність;
— добре тримають форму і драпіруються;
— стійкі до дії світла;
— не пошкоджуються міллю й мікроорганізмами;
— деякі мають низьку теплопровідність, тому добре утримують тепло;
— мають гарний вигляд, приємний блиск.
Недоліки:
— втрачають міцність від 30 до 50 % при намоканні;
— погано поглинають вологу;
— погано пропускають повітря;
— чутливі до високих температур;
— електризуються (накопичують статичні електричні заряди);
— розсування ниток у швах під час носіння;
— обсипальність тканини на зрізах.
Пригадай...
У чому полягає процес утворення тканини і які ти знаєш види переплетень ниток у тканині?
Вплив на здоров'я людей і довкілля
1. У процесі виготовлення штучних тканин використовують хімічні речовини та барвники, які можуть негативно впливати на людину й довкілля.
2. Штучні тканини погано пропускають повітря, тому в такому одязі шкіра людини не може вільно дихати, порушується контакт організму з повітрям, сонцем і землею - навколишнім середовищем. Також блокується природний вихід вологи з організму.
3. Одяг зі штучних тканин має властивість накопичувати статичну електрику, внаслідок чого до нього прилипає пил, одяг може іскрити й бити струмом.
4. Деякі штучні тканини не проводять тепло. Вони не зігрівають у холод, а влітку в них спекотно.
Проте наука й технології невпинно розвиваються, винаходять матеріали з новими, поліпшеними властивостями, а також виготовляють сумішеві тканини (з поєднанням натуральних і хімічних волокон).
• У місті Бурса, історичному центрі текстильної промисловості Туреччини, спорудили будівлю унікального дизайну. Мармурові балки на її фасаді уособлюють переплетення гігантських ниток у процесі виробництва текстилю. Особливий затишок усередині будівлі, яка вже стала популярною серед туристів, створюють різні тканини, використані для оформлення інтер'єру приміщень.
Властивості штучних матеріалів
Готові нитки відправляють на ткацьке виробництво, де на автоматизованих ткацьких верстатах тчуть сурову тканину, яку потім відбілюють і фарбують.
Для пошиття різноманітних виробів, а також для правильного вибору способів та засобів догляду за ними необхідно знати склад і властивості матеріалів, з яких вони виготовлені. Зупинимося на деяких із них докладніше.
Віскозне волокно. Сировиною для виробництва віскозного волокна є целюлоза, яку одержують з трісок і тирси хвойних дерев, оброблених хімічними речовинами. Віскозне волокно за складом можна назвати одним із найбільш натуральних штучних волокон. Змінюючи товщину, блиск, звивистість волокон, віскозній тканині надають подібність до шовку, бавовни, вовни. За властивостями віскоза найближча до бавовни, проте легша від неї. Тканина напівпрозора, блискуча і цим схожа на шовк, приємна на дотик, гігроскопічна, пропускає повітря, не накопичує статичної електрики, волокна м'які, гладенькі. Віскоза краще за бавовну вбирає вологу, але має слабку пружність, тому тканини з неї дуже мнуться, вони менш міцні, ніж натуральний шовк. Горять волокна швидко, рівно, полум'я яскраве, залишає запах паленого паперу. Після згоряння попіл має світло-сірий колір.
Віскозне волокно застосовують для виготовлення сукняних та підкладкових тканин, білизняного трикотажу, спортивного одягу, панчішно-шкарпеткових, текстильно-галантерейних виробів (стрічки, тасьма, краватки).
Догляд за виробами з віскозних волокон. Вироби можна прати вручну або в пральній машині у режимі прання для делікатних тканин при невисокій температурі (30-40 °С), використовуючи мийні засоби для тонких тканин. Речі з віскози не можна відтискати, викручувати та сушити в центрифузі. Після прання вироби, не відтискаючи, розвішують чи розкладають на чистому простирадлі або рушнику, скачують трубочкою разом із підкладеною тканиною та обережно відтискають. Прасують теплою праскою (положення терморегулятора - «шовк» або «•») у вологому стані через вологий пропрасовувач. Виріб не можна пересушувати праскою. Речі з віскози дозволяється піддавати хімічній чистці.
Мікроволокно - це найтонше волокно, 100 кілометрів якого важать лише 6 грамів (порівняй: 100 кілометрів павутини тутового шовкопряда важать 13 грамів). Виготовляють мікроволокно за особливою технологією з полімерного матеріалу.
Японським фахівцям першим у світі вдалося налагодити технологію масового виробництва так званого павукового шовку - текстильного волокна, що є міцнішим за сталь і еластичнішим за нейлон та не потребує значних фінансових витрат і використання токсичних хімічних препаратів. Продукція, виготовлена з такого диво-волокна, вирізняється неймовірною міцністю, довговічністю й еластичністю.
Ацетатне волокно. Сировиною для ацетатного волокна є відходи бавовни, оброблена деревна целюлоза з додаванням хімічних речовин. Ацетатне волокно має більшу пружність, ніж віскоза, тому тканина з нього майже не мнеться й добре зберігає форму, пропускає ультрафіолетові промені, не вигоряє і не втрачає яскравого забарвлення, але не витримує сильного нагрівання й плавиться за температури 210 °С. Недоліки волокна: погано вбирає вологу, менш гігроскопічне, ніж бавовна, накопичує статичні електричні заряди, недостатньо міцне на розрив. Горить волокно дуже повільно, жовтим полум'ям, залишаючи оплавлені кульки й кислуватий запах.
З ацетатних волокон виготовляють трикотажне полотно для білизни й верхнього одягу, сукняні, підкладкові тканини, шторне полотно та ін.
Догляд за виробами із ацетатних волокон. Вироби можна прати вручну або в пральній машині при невисокій температурі (30 °С), у щадному режимі. Для просушування розвішують. Тканина швидко сохне та не потребує прасування. За необхідності виріб прасують із виворітного боку через сухий пропрасовувач слабо нагрітою праскою. Користуватися сушильними пристроями не рекомендується.
Полінозне волокно, різновид віскозного волокна, близьке за властивостями до бавовни, застосовують для виготовлення широкого асортименту тканин, де воно замінює тонковолокнисту бавовну.
Мідно-аміачне волокно застосовують для виготовлення трикотажу, а в суміші з вовною - для тканин і килимів. Мідно-аміачний шовк посідає четверте місце у світовому виробництві штучного волокна.
Триацетатне волокно застосовують для виготовлення сорочкових, краваткових, костюмних, шторних тканин; тюлю, покривал, мережив, спідниць гофре і плісе тощо.
У процесі пошиття виробів із тканини зі штучних волокон необхідно враховувати їхні властивості порівняно з натуральними.
Властивості тканин | Тканина | |||||
бавовна | льон | вовна | шовк | віскоза | ацетат | |
І. Фізико-механічні: | ||||||
міцність | середня | висока | низька | висока | висока | середня |
зминальність | середня | сильна | мала | мала | сильна | середня |
драпірувальність | мала | мала | середня | висока | середня | середня |
ІІ. Гігієнічні: | ||||||
гігроскопічність | висока | висока | висока | висока | середня | середня |
пилоємність | середня | мала | висока | мала | середня | низька |
теплозбережність | середня | низька | висока | вища за середню | середня | низька |
ІІІ. Технологічні: | ||||||
обсипальність | слабка | середня | середня | висока | висока | висока |
зсідальність | середня | середня | висока | висока | висока | середня |
розсування ниток | мале | середнє | середнє | сильне | сильне | сильне |
Сумішеві тканини. І природні, і штучні волокна не в усьому задовольняють вимоги сучасного виробництва і споживача. Учені та технологи, пізнаючи таємниці природи, працюють над створенням волокон із новими властивостями, а також виготовленням сумішевих тканин з натуральних і хімічних волокон, які поєднують усі їхні переваги й зменшують недоліки. Сумішеві тканини — еластичні, майже не мнуться й не електризуються, стійкі до зношення, не викликають алергію в людей із чутливою шкірою.
Приклади сумішевих тканин:
Полівіскоза = віскоза + поліестер
Трикотажна тканина отто = бавовна + поліестер + віскоза
Штапель = віскоза + бавовна
Тіар = поліестер + віскоза + вовна
Ультрастеп = натуральні + штучні волокна, які під дією ультразвуку плавляться й утворюють стяжку
Шеніл = бавовна + віскоза + поліестер + акрил
Як визначити, з якого волокна виготовлено тканину?
1. Розглянути етикетку.
2. Провести дослід (вдома або в школі з допомогою дорослих).
Висмикни із запасного клаптика, який прикріплений у шві, одну нитку і спробуй підпалити її сірником.
Тканина рослинного походження (бавовна, льон або віскоза) горить швидко, рівно, яскраво, попіл легко розсипається, а в приміщенні відчувається запах паленого паперу.
Тканина з волокна тваринного походження (вовна, шовк) горітиме погано, поширюючи запах паленого пір'я; на кінці нитки залишиться спечена кулька, яка руйнується від дотику.
Горіння нитки ацетатного шовку супроводжується запахом оцтової кислоти, на кінці нитки утворюється темна і тверда кулька.
Лабораторно-практична робота
ВИЗНАЧЕННЯ СКЛАДУ ТКАНИН ЗА ЇХНІМИ ВЛАСТИВОСТЯМИ
Матеріали, інструменти, пристосування: зразки тканин із натуральних і хімічних волокон, голка, посудина з водою, спиртівка для підпалювання ниток, керамічна підставка.
Послідовність виконання роботи
1. Розглянь зразки тканин. Визнач, у яких із них поверхня блискуча, а в яких - матова.
2. Визнач на дотик ступінь гладкості та м'якості зразків.
3. Визнач зминальність зразків, затиснувши їх у кулаці на 30 секунд, а потім розправивши.
4. Витягни з кожного зразка по дві нитки. Одну з них намочи. Спочатку розірви суху нитку, потім - мокру. Визнач, як змінилася міцність нитки після намокання.
5. Підпали маленький клаптик тканини, поклавши його на керамічну підставку. Проаналізуй вигляд полум'я, запах і залишки після горіння.
6. Роботу виконуй, дотримуючись правил безпечної праці.
7. Знайди серед зразків тканин ті, що належать до штучних (скористайся матеріалом § 1 та Довідкою на с. 15).
8. Заповни таблицю звіту та визнач волокнистий склад кожного зразка тканини.
Таблиця
Властивості тканини | Зразок тканини | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
Блиск | ||||||
Гладкість | ||||||
М'якість | ||||||
Зминальність | ||||||
Обсипальність | ||||||
Міцність | у сухому стані | |||||
у мокрому стані | ||||||
Особливості горіння |
Запитання та завдання для повторення
- 1. Про які нові волокна ти дізналася на уроці?
- 2. Для чого людям потрібні нові види волокон?
- 3. Які волокна належать до хімічних?
- 4. Що є сировиною для отримання штучних волокон?
- 5. Назви основні етапи процесу виробництва штучних волокон.
- 6. Які ти знаєш тканини зі штучних волокон?
- 7. Чому тканини з хімічних волокон важче кроїти та обробляти?
- 8. Яка тканина не потребує прасування після прання?
- 9. Назви вироби з тканин, виготовлених зі штучних волокон.
4 урок - 27.09.2022 (для хлопців та дівчат)
Тема уроку: "Композити на основі деревини"
Опрацювати параграф 3
1. Що спільного та в чому відмінність між природними й штучними матеріалами?
- 2. Які нові конструкційні матеріали з деревини вам відомі?
- 3. Пригадайте технологію виготовлення фанери.
Установлюючи раму нової прибудови, настилаючи покриття підлоги або створюючи нові меблі, люди схильні використовувати дерево як найбільш ходовий матеріал. Пиломатеріали, фанера та інші матеріали, виготовлені з раціонально заготовленої деревини, широкодоступні й відносно дешеві. Проте в усіх звичайних виробах з дерева є конструкційні вади, до того ж інтенсивне використання деревини спричинює значні екологічні витрати. Представляємо низку доступних і винахідливих альтернатив дереву, які мають істотні переваги для навколишнього середовища.
Ви вже знаєте, що деревина є одним з найпоширеніших конструкційних матеріалів. Однак у процесі її обробки утворюється велика кількість відходів у вигляді обрізків, стружки й тирси. Потреба в ефективному використанні деревини стала причиною розвитку виробництва деревинних композиційних матеріалів.
Крім отримання матеріалів з новими експлуатаційними властивостями, виробництво деревинних композитів дозволяє економно використовувати деревину.
Деякі деревинні композити - зокрема, деревоволокнисті та деревостружкові плити (ДСП і ДВП) - використовуються давно й добре нам відомі.
Деревоволокниста плита (ДВП) - тонка плита, яку виготовляють з деревного пилу, тирси. До тирси додають смоли на синтетичній основі для того, щоб плита була міцнішою, каніфоль, який підвищує вологостійкість матеріалу, а також парафін та антисептики.
ДВП піддається мокрому пресуванню, при цьому частинки дерева розпарюють. Ця технологія не дозволяє зробити плити товстими. На поверхні ДВП добре проглядається сітчастий малюнок (мал. 18). Як правило, одну (лицеву) сторону ДВП ламінують, щоб вона відповідала текстурі всього виробу, а тильну - залишають незмінною. Оскільки ДВП має підвищену вологостійкість, її використовують для обшивання задніх стінок меблів, перегородок, внутрішніх панелей, підвісних стель тощо (мал. 19).
Мал. 18. Зразок плити ДВП: а - матеріал для ДВП (тирса); б - лицева та тильна сторони ДВП; в - кольорові плити
Мал. 19. Сфера застосування ДВП
Деревоволокнисту плиту ще називають «оргаліт». Однак оргаліт - це тверді листи ДВП. При маркуванні їх позначають буквою Т.
Деревостружкову плиту (ДСП) виготовляють з тирси і стружок деревних частинок (мал. 20). Для цього використовують деревину листяних, хвойних або інших малоцінних порід дерев. Тирсу змішують з в’яжучою речовиною і пресують під впливом високої температури. ДСП використовують для зведення перегородок, виготовлення корпусних меблів тощо. Цей композит добре тримає конструкцію, міцно фіксує шурупи і цвяхи, плиту легко свердлити, пиляти, фарбувати або склеювати, матеріал має гарну звуко- і теплоізоляцію. Проте не рекомендується використовувати такі плити в приміщеннях з підвищеною вологістю.
Мал. 20. Деревостружкова плита: а - матеріал для ДСП (тирса, стружка); б - плита
Для використання в меблевому виробництві шліфовані ДСП піддають декоративній обробці - наносять декоративне покриття з паперово-шаруватих (меломінових) плівок. На цій ділянці виробництва шліфовані ДСП перетворюють на ламіновані (ЛДСП) (мал. 21).
Останнім часом дедалі ширше застосовують сучасні деревинні композити: деревоволокнисті плити середньої щільності МДФ, плити з орієнтованої тріски OSB і деревополімерний композит ДПК.
Мал. 21. Ламіновані ДСП
Мал. 22. Меблеві плити: а - ДСП; б - МДФ
Деревоволокнисту плиту середньої щільності (від англ. Medium Density Fibreboard, MDF) виготовляють з найдрібніших тирси та відходів деревообробки (мал. 22, б). Тирсу перемелюють до розміру невеликих кубиків, так званих чіпсів, після чого обробляють їх парою, що подається під високим тиском. Після цього «чіпси» надходять на теркову машину, яка своїми обертовими дисками протирає їх. Потім протерту суміш просушують і склеюють.
Як сполучний компонент у плитах МДФ використовують спеціальні екологічно чисті смоли, тому це абсолютно безпечний матеріал, на відміну від ДСП.
МДФ відрізняється високою міцністю, причому в процесі виготовлення на замовлення плитам можна надати додаткових властивостей, таких як водонепроникність, вогнестійкість, біостійкість. Завдяки цьому МДФ має відмінні експлуатаційні якості. Вона добре піддається обробці, фанерується натуральним і деревним шпоном і шпоном «файн-лайн», екошпоном, а також ламінується, завдяки чому може бути основою для сучасних пластикових фасадів кухонь та шаф-купе.
МДФ сьогодні широко використовують у виробництві дверей, поступово витісняючи деревостружкові плити. Із цього матеріалу також виготовляють внутрішні перегородки шаф, кухонь та інших корпусних меблів (мал. 23).
У будівництві МДФ використовують для виготовлення погонажних виробів, чорнових підлог, стінових панелей, стель, ламінованих підлогових покриттів, таврових балок для монолітного будівництва, гнутих будівельних елементів, обрешітки дахів, виготовлення підвіконь.
Мал. 23. Застосування МДФ
Мал. 24. Плита ОСП
Орієнтовано-стружкова плита (ОСП, часто OSB - від англ. Oriented Strand Board) - багатошаровий (3...4 шари) листовий композиційний матеріал (мал. 24).
Основою ОСП є дрібна тріска, яку отримують способом лущення - розрізання стовбурів по спіралі. Як і багато інших композитних матеріалів, плити ОСП виготовляють методом гарячого пресування із застосуванням водостійких склеювальних смол. Перед тим як піддати сировину пресуванню, тріску розташовують так, щоб довколишні шари мали взаємно перпендикулярне розміщення, що дозволяє отримати високий опір матеріалу на вигин у всіх напрямках.
Плити ОСП є дуже технологічним матеріалом - вони добре обробляються різальним інструментом, міцно тримають кріпильний матеріал. Їм притаманна міцність, стійкість до підвищеної вологості й температури. У меблевій промисловості ці плити використовують здебільшого для виготовлення прихованих елементів - полиць і висувних ящиків. З них роблять меблі для відкритих місць відпочинку: стадіонів, літніх театрів, парків. При зведенні будинків ОСП використовують для обшивання дахів, облаштування горищних перекриттів, перегородок тощо (мал. 25).
Мал. 25. Застосування ОСП: а - обшивання стін будинку; б - обшивання дахів
Деревополімерний композит (ДПК) складається з полімеру, деревного наповнювача й різних добавок. Деревний наповнювач може мати вигляд деревного борошна або дрібної тріски. У великій кількості використовують відходи деревини. ДПК іноді називають рідким деревом, деревотермопластом або деревопластиковим композитом. За зовнішнім виглядом деревополімерний композит схожий на плити МДФ і ДВП (мал. 26).
Для цього матеріалу використовують деревне борошно (30...80 %) і мономери, які полімеризуються в процесі виготовлення, але полімеризація не стосується деревини - її частинки просто застигають, змішуючися з пластиком.
Вироби ДПК виготовляють методом екструзії - продавлювання в гарячому стані через фільєри (калібрувальні деталі) різного профілю. Деревополімерний композит придатний для виготовлення найрізноманітніших виробів: плит для меблів, труб, перил, настилів, профільованих виробів різного призначення.
Мал. 26. Деревополімерний композит
Однією з основних переваг ДПК є вкрай низьке вологопоглинання і, як наслідок, стійкість проти гниття. Вони дуже добре обробляються, надійно утримують кріпильний матеріал. Для надання деревополімерному композиту декоративного вигляду його фарбують у масі або надають йому лакофарбового, плівкового чи шпонованого покриття, що імітує різні породи деревини. Ним викладають садові доріжки, майданчики біля відкритих басейнів, відкриті веранди, тераси та балкони тощо (мал. 27).
Найбільш цікавою властивістю деревотермопласту є його здатність змінювати форму за певної температури й зберігати її після охолодження.
Мал. 27. Застосування деревополімерних композитів: а - майданчик біля басейну; б - квітники і клумби; в - доріжки, веранди
Для найдопитливіших:
- Щорічний приріст твердої біомаси лісів світу - 50 млрд т, приріст промислової деревини становить 3,5...4 млрд т на рік, а видобувається лише 1,1...1,3 млрд т на рік. З усього лісового масиву використовується близько 7,5 % деревини, причому в так званих відходах опиняється не менше ніж 30 % промислової деревини. Таким чином, у світі утворюється до 1200 мли т відходів деревини, придатних для виробництва різних деревинних композиційних матеріалів. Значним ресурсом для виробництва деревинних композитів є рослини, різні паперові та картонні відходи.
Біостійкість, екструзія, меломінова плівка.
Біостійкість - властивість матеріалів та виробів (деревини, металів та ін.) протистояти ураженню біологічними чинниками - бактеріями, грибами, комахами, свердлячими молюсками тощо.
Екструзія (лат. extrusio - «виштовхування») - процес отримання виробів шляхом екструдування матеріалу через формувальний отвір у матриці. Зазвичай використовується у виробництві будівельних матеріалів, виробів з полімерних матеріалів, конструкційних металевих профілів, а також у харчовій промисловості протискуванням пластифікованого матеріалу через отвір екструзійної головки преса.
Погонажні вироби (плінтуси, поручні, наличники, нащілинники, штанги й конструктивні погонажні матеріали - куточки, таври, труби) - це довгомірні елементи різноманітних профілів, кольору та призначення, що випускаються в повній заводській готовності й не вимагають ніякої додаткової обробки або фарбування.
Полімеризація - утворення високомолекулярних сполук (полімерів) з низькомолекулярних сполук (мономерів). Утворений полімер має такий самий елементний склад, як і вихідна речовина (мономер).
Фільєри - спеціальні міцні калібрувальні форми в екструзійних або волочильних машинах, через які продавлюють різні пластичні речовини.
Шпон «файн-лайн» (fine-line) - реконструйований шпон з натурального дерева - імітація різних порід деревини з певними розмірами і стабільними відтінками. Шпон «файн-лайн» виробляють з лущеного шпону м’яких порід деревини формуванням його в блоки, з яких потім отримують шпон різноманітних кольорів, малюнків і розмірів. Порівняно з традиційним натуральним шпоном, шпон «файн-лайн» більш пористий і крихкий. Але можливості імітації й колірна гама такого матеріалу безмежні.
- 1. Що таке ОСП? Яка технологія її виготовлення та сфери застосування?
- 2. Яка економічна ефективність застосування композиційних матеріалів?
Тестові завдання
1. Які матеріали належать до конструкційних?
- А усі, що існують у природі
- Б ті, які отримують у результаті переробки природної сировини
- В ті, які отримують у результаті переробки вторинної сировини
- Г ті, з яких виготовляють різноманітні вироби
2. Конструкційні матеріали поділяють на:
- А природні
- Б штучні
- В синтетичні
3. Які властивості конструкційних матеріалів належать до технологічних?
- А здатність матеріалу змінювати форму
- Б здатність матеріалу змінювати властивості
- В здатність матеріалу змінювати сферу застосування
- Г усі відповіді правильні
4. Композиційний матеріал - це:
- А однорідний суцільний матеріал з двох або більше компонентів
- Б неоднорідний суцільний матеріал з двох або більше компонентів
- В неоднорідний суцільний матеріал з двох або більше компонентів, штучно створений з метою покращення його властивостей
- Г усі відповіді правильні
5. Яку роль у композитному матеріалі відіграє матриця?
- А забезпечує міцність
- Б забезпечує твердість
- В забезпечує пластичність
6. Матричним матеріалом композитів можуть бути:
- А метали
- Б сплави
- В пластичні маси
- Г деревина
- Д кераміка
- Е скло
- Є усі перелічені
7. Яку функцію в композитному матеріалі виконує армувальний компонент?
- А забезпечує міцність матеріалу
- Б забезпечує гнучкість матеріалу
- В забезпечує пластичність матеріалу
- Г забезпечує зносостійкість матеріалу
8. Яким методом одержують склопластики?
- А методом намотування та пресування скловолокна або склотканини
- Б методом просочування скловолокна або склотканини рідкими смолами
- В методом склеювання частин скловолокна або склотканини з подальшим їх пресуванням
- Г методом просочування скловолокна або склотканини рідкими смолами з подальшим їхнім твердненням
9. Яким методом одержують металокерамічні матеріали?
- А литтям
- Б штампуванням
- В методом порошкової металургії
- Г тиском
10. До матеріалів хімічного походження належать:
- А натуральні та хімічні
- Б рослинні й мінеральні
- В тваринні та штучні
- Г штучні й синтетичні
11. Пластмаси - це:
- А штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних полімерів
- Б штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних мономерів
- В штучно створені матеріали на основі синтетичних або природних ізомерів
12. Залежно від властивостей смоли пластмаси поділяють на:
- А термопластичні
- Б термогнучкі
- В термореактивні
- Г усі відповіді правильні
13. Властивість пластмас розм’якшуватись при нагріванні, легко формуватись у вироби і тверднути при охолодженні - це:
- А еластичність
- Б в’язкість
- В термопластичність
- Г термореактивність
14. Оберіть серед перелічених ознак ті, що характеризують властивості гуми.
- А еластичність
- Б стійкість до органічних розчинників
- В механічна та хімічна стійкість
- Г негорючість
- Д добра розчинність.
5 урок - 05.10 .2022р. - 06.10.22р. (для хлопців та дівчат)
Тема уроку: "Вибір та обгрунтування теми проекту"
6 урок - 11.10 .2022р. - 12.10.2022р. (для хлопців та дівчат)
Тема уроку: "Планування роботи з виконання проекту"
7 урок - 18.10.2022р. - 19.10.2022р. ( для хлопців та дівчат)
Тема уроку: Підбор моделей-аналогів для виробу. Оцінка об'єкту проектування з використанням аналогів. Створення ескізів моделей-аналогів.
Для дівчат: пройти тест за посиланням: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2802421
Виконати презенцію на тему "Українське печиво: від давнини до сучасності"
Для хлопців: пройти тест за посиланням : https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6701978
Виконати презентацію на тему: "Українська дерев'яна іграшка: історія розвитку"
08.11.2022р. - 09.11.2022р. ( для хлопців та дівчат)
Тема уроку: Що таке біоніка?
переглянути відеоурок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=NSMsT8amkQ4
Домашнє завдання: пройти тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1250425
08.11.2022р. - 09.11.2022р. ( для хлопців та дівчат)
Тема уроку: Технологіі - це життя???
переглянути відеоурок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=v-jzszLUXeM
Домашнє завдання: пройти тести за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5604465
22.11.2022р. - 23.11.2022р. ( для хлопців та дівчат)
Тема уроку: Друге життя старих речей
переглянути відеоурок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=SADfQznYabI
Домашнє завдання: пройти тести за посиланням:
30.11.2022р
Тема уроку: Виготовлення вічної свічі.
Передивитися відеоурок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=aiE3dBupWTk
Передивитися відеоурок за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=lyy0AV078BA
За можливістю виготовити "вічну свічку". Фото надіслати мені на вайбер або телеграм
06.12. - 07.12.2022р.
Тема уроку: Виготовлення новорічної іграшки
У цьому місяці будемо працювати над виготовленням новорічної іграшки або прикраси.
У нас залишилося 3 уроки. Отже, чекаю від Вас новорічну прикрасу.
Можна виготовити, використовуючи старі речі.
Передивитися зразки виробів за посиланням: https://www.google.com/search?
Можна виготовити будь-яку іграшку або прикрасу будь-яку!
Посилання: https://www.google.com/search?
Сфотографувати та надіслати мені на вайбер або телеграм, або прислати на класрум!!!
Як альтернативу іграшці, можна надіслати на класрум презентацію:
Які обряди та традиціі світкування Нового року в різних краінах світу? (не менше 5 аркушів).
Шановні учні ! Починаємо з Вами заняття в другому семестрі. сподіваюся на Вашу плідну та сумлінну працю, бо результатом буде Ваша річна оцінка. Не забуваємо, вчасно виконуємо домашні завдання та надсилаємо до класруму.
УСІ ВИКОНАНІ ЗАВДАННЯ У ЗОШИТІ ФОТОГРАФУВАТИ ТА ВІДПРАВЛЯТИ НА КЛАСРУМ ЗА ПОСИЛАННЯМ:
https://classroom.google.com/c/NTI4MDAxNDIwOTg0?hl=ru&cjc=2if56h6
Як завжди, на початку другого семестру перший урок присвячений правилам техніки безпеки.
Інструкція поводження на уроках праці
Загальні правила для учнів 1. Роботу розпочинай після дозволу вчителя. 2. Інструмент використовуй за призначенням, не працюй несправним і тупим інструментом. 3. Різальні інструменти повинні зберігатися лише в спеціально обладнаних папках у відведеному в класі місці. 4. Під час робочого процесу не відволікайся на сторонні справи, не розмовляй, будь зосередженим. 5. У процесі роботи дотримуйся порядку на робочому місці, а після роботи акуратно прибери його. Інструкції з техніки безпеки Для зменшення зорової напруги при тонких, кропітких видах роботи потрібно слідкувати за освітленням. Якщо заняття проводяться вдень, воно має бути попереду, так як в роботі приймають участь обидві руки, а при боковому освітленні від них буде лягати тінь. У зв’язку з цим столи краще розташувати паралельно вікнам. І. Загальні вимоги безпеки : ІІ. Вимоги безпеки до початку занять : ІІІ. Вимоги безпеки під час роботи: ІV. Вимоги безпеки після закінчення роботи: 1. Прибрати своє робоче місце : скласти відповідний інвентар, вимити пензлі. 2. Вимити руки з милом і витерти рушником. Правила користування ножицями і ножем 1. Ножиці для ручної праці повинні мати заокруглені кінці. 2. Клади ножиці чи ніж так, щоб вони не виступали за край робочого місця. 3. Не працюй тупими ножицями і ножем, а також ножицями зі слабким кріпленням. 4. У процесі різання уважно слідкуй за розміткою. 5. У процесі роботи тримай матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від гострого леза. 6. Не розмахуй ножицями, ножем, під час різання не ходи, а також не підходь занадто близько до того, хто ними працює. 7. Після роботи ножиці тримай складеними, бажано в чохлі, так само як ніж. Правила користування шилом 1. Проколюй предмет на спеціальній (дерев’яній або гумовій) підкладці. 2. Не розмахуй рукою, в якій тримаєш шило. 3. Під час роботи з шилом не розмовляй. 4. Не проколюй шилом тверді предмети округлої форми (пересохлі каштани, жолуді, горіхові шкаралупи). 5. У процесі проколювання отвору будь уважним. 6. Користуйся тільки справним інструментом – Правила користування голкою 1. Голку тримай тільки з протягнутою ниткою в гольнику або футлярі. 2. Не вколюй голку в свій одяг. 3. Не бери голку в рот. 4. Запасні голки зберігай у футлярі або гольнику. 5. Не використовуй голку замість булавки. 6. Під час зшивання цупких матеріалів (шкіра, штучне хутро, картон) попередньо в місці зшивання зроби отвори шилом. 7. Під час шиття користуйся наперстком. Правила користування дротом 1. Не бери дріт в рот. 2. Відрізай потрібний відрізок дроту ножицями або кусачками, не відкушуй зубами. 3. Не грайся дротом, не намотуй його на долоню, пальці. 4. Не розмахуй рукою, в якій тримаєш дріт. 5. Працюй з дротом зосереджено, не відволікайся. 6. При з’єднанні дротом цупких матеріалів або округлих форм, спочатку зроби в них отвори шилом. |
Домашнє завдання: вивчити правила техніки безпеки, дописати у зошиті 5 правил
08.02.2023р.
Загальні уявлення про професію
відеоурок: https://www.youtube.com/watch?v=WlM1_S9rIWs
Твоя майбутня професія
ПОТРІБНО ЗАПИТУВАТИ, ЩО БУДЕ ПОТРІБНЕ РИНКУ ЧЕРЕЗ ДЕКІЛЬКА РОКІВ?
Правильний вибір професії — це моральне задоволення, висока самооцінка.
Водночас це й висока продуктивність праці,
висока якість продукції.
Вибір професії — точка, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, де можливе й необхідне поєднання особистих і загальних інтересів.
Проблема вибору професії завжди була актуальною і тим більше, залишається такою в сучасних умовах. Яку професію обрати – одне з головних завдань у житті кожної людини. З причини незнання правил вибору професії, ситуації на ринку праці, відсутності практичного досвіду професійної діяльності близько 40% молодих людей обирають професію, яка не відповідає їх інтересам, нахилам та вподобанням. Особливо значущою є проблема набуття учнями адекватних знань про певний рід професійної діяльності, власні можливості оволодіння нею.
На ринку праці склалася парадоксальна ситуація – безробіття і дефіцит кадрів. Значна частина молоді після закінчення навчального закладу змушена працевлаштовуватися не за фахом, одержувати статус безробітного або взагалі виїжджати в пошуках роботи за межі області або держави.
Найпопулярнішими професіями, які сьогодні мають попит, є професії висококваліфікованих робітників-слюсарів, токарів, шахтарів, електрогазозварювальників, водіїв, кухарів, продавців та інших представників робочих професій. На ринку праці регіону, як і раніше, у надлишку економісти, юристи, бухгалтери, товарознавці, технологи, секретарі та інші.
Проблема підготовки учнів до свідомого вибору професії стає особливо актуальною тому, що орієнтація на певну професійну діяльність, свідомий вибір свого життєвого шляху є невід’ємною складовою всього навчально-виховному процесу в школі.
Згідно з Програмою національного виховання учнів одним із напрямків роботи єціннісне ставлення до праці. У формуванні особистості учня трудове виховання посідає важливе місце. Воно забезпечує підготовку молодого покоління до активної участі у сфері виробництва матеріальних і духовних благ суспільства; формує свідомість, спрямовану на визнання високої соціальної значущості плідної праці людини, потреби в усвідомленому виборі професії, повагу до людей праці, які створюють духовні та матеріальні блага та цінності, навички ведення домашнього господарства, знання про групи професій, вміння професійного самовизначення, розуміння економічних законів і проблем суспільства і засобів їх розв’язання.
Основне завдання профорієнтаційної роботи є професійна просвіта та визначення здібностей і професійних намірів учнів.
- Профорієнтаційна робота в гімназії дає можливість учням:
- подбати про майбутню професію;
- відчути “душу” підприємства, робочого місця;
- отримати уявлення, чим слід керуватись, обираючи професію;
- переконатися, що учасникам виробництва треба володіти певними якостями особистості: пунктуальністю, старанністю, відповідальністю та ін..
У процесі підготовки учнів до вибору професії можна умовно виділити три етапи.
Перший етап роботи — з молодшими школярами — пропедевтичний.Основне завдання його полягає у вихованні в дітей загальної трудової спрямованості, любові і сумлінного відношення до праці, готовності виконувати будь-яку роботу, необхідну суспільству, уміння підкоряти свої особисті інтереси інтересам колективу. На цьому етапі в плануванні профорієнтаційної роботи повинні бути передбачені такі заходи, що розкривали б перед школярами значення праці в житті людини і для суспільства, важливість праці представників різних професій для господарства.
На другому етапі підготовки учнів до вибору професії (у середніх класах)продовжується робота з формування в школярів позитивного відношення до усіх видів трудової діяльності. Основним змістом профінформаційної роботи на цьому етапі є ознайомлення учнів з можливо більш широким колом ведучих професій з різних галузей господарства. При цьому до 7 класу школярі повинні одержати уявлення про систему господарства країни в цілому. Увага вчителя спрямована на вивчення динаміки інтересів у підлітків, на їхню зміну і розвиток. Планування профорієнтаційної роботи на цьому етапі шкільного утворення повинне служити розширенню і поглибленню пізнавальних інтересів учнів. Заплановані заходи (екскурсії, зустрічі з фахівцями, батьками й ін.) уже більш глибоко, чим на першому пропедевтичному етапі, знайомлять учнів зі світом професій. При ознайомленні з якою-небудь галуззю господарства перед учнями розкриваються характерні риси основних масових професій цієї галузі.
На третьому етапі, останньому етапі підготовки учнів до вибору професії (у старших класах)планування профорієнтаційної роботи має специфіку, зумовлену завданнями, що стоять перед нею. На цьому етапі також плануються заходи, спрямовані на формування в учнів психологічної готовності до праці, розширення їхніх знань про світ праці. Одержавши визначений багаж знань на попередніх етапах, старшокласники психологічно готові до сприйняття більш складного інформаційного матеріалу про вибір професії. У цей період їм може бути запропонований для вивчення короткий курс про основи вибору професії. Заплановані профінформаційні заходи будуються таким чином, щоб у їхньому процесі здійснювався глибокий соціально-економічний і психологічний аналіз професій. Якісно більш високий рівень професійної інформації на цьому етапі сприяє тому, що старшокласники, засвоюючи її, у той же час опановують спосіб самостійного аналізу професій і застосовують його при ознайомленні з новими професіями.
14.02.2023р.
Загальні уявлення про професію (продовження)
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 8
Визначення інтересів і нахилів до певного типу професій
Обладнання та матеріали: диференційно-діагностичний опитувальник.
Послідовність виконання роботи
- 1. Ознайомтеся з інструкцією до опитувальника та завданнями, що пропонуються в ній.
- 2. Заповніть аркуш відповідей.
- 3. Визначте власні інтереси й нахили до певного типу професій.
Усі питання анкети містять два альтернативних варіанти («а» і «б»). Ви повинні в кожній із 20 запропонованих пар видів діяльності обрати тільки один вид. Прохання: уважно прочитайте пару описів і спочатку оберіть для себе той вид діяльності, яким ви хотіли б займатися. Потім дайте оцінку кожному із двох описів:
«+» - якщо вид заняття подобається;
«-» - якщо вид заняття не подобається.
Оцінки потрібно занести в бланк відповідей у клітинки з відповідними номерами.
Диференційно-діагностичний опитувальник «Я віддам перевагу»
Уявіть, що після відповідного навчання ви зможете виконувати будь-яку роботу. Однак, якби вам довелося обирати з двох можливих, якій ви віддали б перевагу?
1а - Доглядати за тваринами | 1б - Обслуговувати машини, прилади (стежити за їхньою роботою, регулювати) |
2а - Допомагати хворим людям, лікувати їх | 2б - Складати таблиці, схеми, програми для комп’ютерів |
3а - Стежити за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок, носіїв музики | 3б - Стежити за станом, розвитком рослин |
4а - Обробляти матеріал (дерево, тканину, метал тощо) | 4б - Доводити товари до споживача (рекламувати, продавати) |
5а - Обговорювати науково-популярні книжки, статті | 5б - Обговорювати художні книжки, п’єси, концерти |
6а - Вирощувати молодняк (тварин певної породи) | 6б - Тренувати товаришів (або молодших) для виконання певних вправ (трудових, спортивних) |
7а - Копіювати малюнки, налаштовувати музичні інструменти | 7б - Керувати яким-небудь вантажним засобом - трактором, тепловозом |
8а - Повідомляти, пояснювати людям потрібну інформацію | 8б - Оформляти виставки, вітрини (брати участь у підготовці п’єс, концертів) |
9а - Ремонтувати речі, вироби, одяг, техніку, житло | 9б - Шукати і виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках |
10а - Лікувати тварин | 10б - Виконувати обчислення, розрахунки |
11а - Виводити нові сорти рослин | 11б - Конструювати, проектувати нові промислові вироби |
12а - Залагоджувати суперечки, конфлікти між людьми, переконувати, пояснювати, заохочувати, карати | 12б - Розбиратись у креслениках, схемах (перевіряти, уточнювати тощо) |
Продовження таблиці
13а - Спостерігати за творчими колективами, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності | 13б - Спостерігати за мікробами, вивчати їхні особливості |
14а - Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати | 14б - Надавати людям медичну допомогу в разі поранень |
15а - Складати точні описи-звіти про явища, які спостерігали, про події | 15б - Художньо описувати, відтворювати події (які спостерігали або уявляли) |
16а - Робити лабораторні аналізи в лікарні | 16б - Лікувати людей, проводити з ними бесіди |
17а - Фарбувати й розписувати стіни приміщень, поверхні виробів | 17б - Здійснювати монтаж будівель або складання машин, приладів |
18а - Організовувати культпоходи ровесників, туристичні походи, екскурсії тощо | 18б - Грати на сцені, брати участь у концертах |
19а - Виготовляти за креслениками деталі або вироби (машини, одяг), споруджувати будинки | 19б - Займатися креслярством, копіювати карти, креслення |
20а - Вести боротьбу з хворобами рослин, із шкідниками лісу, саду | 20б - Працювати на клавішних машинах (друкарській, телетайпі, набірній машині тощо) |
Продовження таблиці
Прізвище, ім’я учня | |||||
Клас | Школа | Дата | |||
П | Т | Л | З | Х | |
1а - | 1б + | 2а + | 2б + | За - | |
3б - | 4а + | 4б - | 5а + | 5б - | |
6а + | 7б + | 6б - | 9б + | 7а - | |
9а + | 8а - | 8б + | |||
10а + | 10б - | ||||
11а - | 11б + | 12а - | 12б + | 13а - | |
13б + | 14а + | 14б - | 15а - | 15б - | |
16а - | 16б + | 17а + | |||
17б + | 18а - | 18б - | |||
20а - | 19а + | 19б - | |||
20б - | |||||
«+» | 3 | 7 | 2 | 4 | 2 |
«—» | 5 | 1 | 6 | 4 | 6 |
Обробляючи результати відповідей, самостійно полічіть кількість знаків «+» окремо в кожному з п’яти вертикальних стовпчиків і зазначте відповідні суми в нижніх клітинках аркушів відповідей.
Максимальні суми в стовпчиках указують на перевагу інтересів, а можливо й нахилів до певних галузей діяльності.
Професія, спеціальність, посада, класифікатор професій, класифікація професій, предмет праці, професійна придатність, професійна непридатність, центр зайнятості.
Організація - об’єднання людей для здійснення певних заходів, розробки технологій тощо.
Професіонал - той, хто зробив яке-небудь заняття предметом своєї постійної діяльності, своєю професією.
Професія - рід занять, трудової діяльності людини, що вимагає певних знань і навичок і є джерелом існування.
Спеціальність - сфера чиєїсь діяльності або вивчення чого-небудь; основна кваліфікація, професія, фах.
Фахівець - той, хто досконало володіє якимось фахом, має високу кваліфікацію, глибокі знання з певної галузі техніки, науки, мистецтва тощо; той, хто зробив якесь заняття своєю професією.
08.03.2023р.
ВИЗНАЧЕННЯ ТИПУ ІНТЕЛЕКТУ
Пройти тест за посиланням:
https://www.blogger.com/blog/page/edit/2782386027779601093/5118236396061490039
15.03.2023р.
ТЕСТ ВИЗНАЧЕННЯ ТИПУ САМООЦІНКИ ПІДЛІТКІВ
Пройти тест за посиланням:
https://onlinetestpad.com/ua/testview/657603-test-viznachennya-r%D1%96vnya-samooc%D1%96nki-p%D1%96dl%D1%96tk%D1%96v
23.11.2020р.
Тема уроку: "Дослідження застосування автоматичних пристроїв у побуті"
Домашнє завдання на 30.11.2020р.: підготувати проект про роботу одного з домашніх пристроїв
Дистанційне навчання 11.01.2021р. - 24.01.2021р.
Урок 15.01.2021р.
ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ
КВІТЕНЬ 2021 РОКУ
Урок 16.04.2021 року
9-А, 9-Б класи
Тема : "Український стиль. Український етнічний стиль в прикрасах"
Домашнє завдання на 19.04.2021 року: опрацювати параграф 23. Виконати проект на тему : "Український етнічний стиль в прикрасах".
Роботу виконувати на альбомних аркушах. Можна в рукописному або печатному варіанті. Можна використовувати фото. Виконаний проект надсилати мені на вайбер: 0957731325, або на класрум:https://classroom.google.com/c/MzE2MDQzMDQ2MzEw?hl=ru&cjc=qbmihi4
Урок 23.04.2021 року
9-А, 9-Б класи
Шановні здобувачі! Вибачте, будь ласка, в мене були проблеми з зумом. Якщо треба, я проведу цей урок в зручний для Вас час. При бажанні - зателефонуйте мені!
Завдання з цьго уроку:
Тема : Український стиль в ландшафтному дизайні та предметному середовищі
Опрацювати параграф 23
Домашнє завдання:
проект "Ландшафтний дизайн в українськму стилі"
хто не зробив!!!!! Виконати проекти на тему :
1.Опис одного зі стилей ландшафтного дизайну".
2. "Український стиль в прикрасах"
Роботу виконувати на альбомних аркушах.
Можна в рукописному або печатному варіанті.
Можна використовувати фото.
Виконані проекти надсилати мені на вайбер: 0957731325, або на класрум:https://classroom.google.com/c/MzE2MDQzMDQ2MzEw?hl=ru&cjc=qbmihi4
Урок 30.04.2021 року
9-А, 9-Б класи
ПРОЙТИ ТЕСТ!!!!! ВІДКРИЛА ПОВТОРНО!
Домашнє завдання: 1. доробити усі невиконані домашні завдання!!!!!
3 проекти!!!!!!
відситати на вайбер: 0957731325
або електронну адресу: larisa64643@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар